Agenda >>

25 oktober 2018

Herfstbijeenkomst Stad Parijs met GRIC Junior

6 november 2018

Bestuursvergadering

9 november 2018

Bedrijvenbezoekdag

21 november 2018

Ontbijtsessie

> meer agenda

© 2018 www.ouwelandontwerp.nl
technische realisatie: www.klik3.nl

Nieuws

Ondernemen is op avontuur gaan om geld te verdienen

Datum: 25-09-2018

Donderdagavond 20 september vond in het gemeentehuis de jaarlijkse ondernemersbijeenkomst plaats. Tom Coronel, naast tv-persoonlijkheid ook succesvol ondernemer, hield een inspirerend pleidooi om altijd de competitie aan te gaan met de concurrent.

Foto's: Frank Hermens

De bijeenkomst is een vaste samenwerking tussen het GRIC, de gemeente en de beide Rabobanken. Zij presenteerden elk kort hun plannen voor de komende periode. Zoals al eerder vermeld op de laatste ALV gaat GRIC extra aanbod creëren voor jonge ondernemers. De aftrap, de eerste GRIC Junior bijeenkomst, zal plaats vinden tijdens de herfstbijeenkomst op 25 oktober in Stad Parijs. Elke ondernemer uit de gemeente die jonger is dan 40 jaar kan zich hiervoor aanmelden, dus ook niet-GRIC leden. Wethouder Rolf Dols wees op het ondernemersfonds voor innovatieve projecten en startups. Ondernemers kunnen zelf meer informatie opvragen bij Eric van Mierlo, maar ook het GRIC gaat zich namens de leden inspannen om hier beter gebruik van te kunnen maken.

De markt is waar de mensen zijn
Deze gevleugelde uitspraak van Frits Philips is volgens Tom Coronel nog steeds een eyeopener. Hij attendeerde de aanwezigen erop dat de mensen nu op YouTube zitten, maar de ondernemers niet. Zijn gouden tip was om filmpjes over hoe jouw product (of dienst) werkt op dit mediaplatform te plaatsen, omdat deze veel beter bekeken worden dan teksten op websites of andere media. Vooral jongeren kijken bijna uitsluitend naar bewegend beeld. Vergeet de video niet te ondertitelen, want veel mensen kijken onder werktijd of tijdens lesuren (geluidloos) naar allerlei video’s. Met bewegend beeld onderscheid je je bovendien van de concurrent. Coronel liet zien hoe hij dit voor zijn eigen webwinkels aanpakt en gaf aan dat de verkoop er enorm door toeneemt. Zet dan wel een link naar jouw productpagina’s of webwinkel bij de video. Zoek maar eens op koffieapparaten bij de video’s op Google.

Leer van je grootste concurrent
Ga de competitie met vergelijkbare aanbieders niet uit de weg, maar zoek hen juist op. Tom gaf aan dat hij nu eenmaal zo in elkaar steekt dat hij met iedereen een wedstrijdje aangaat, vooral met zijn tweelingbroer Tim. Zij zijn opgegroeid in een ondernemersgezin en hebben dit van huis uit meegekregen. Naast ondernemer is hij nog veel tijd bezig met racen en daarin ziet hij veel raakvlakken. Autocoureurs leren veel van elkaar, door zichzelf met de concurrentie te vergelijken. Zij gaan de directe strijd aan en worden daar snel beter van. Ook voor een eigen bedrijf geldt: hoe meer tijd en energie je erin steekt, hoe sneller je beter wordt. Maar… doe dan wel wat je leuk vindt en waar je passie ligt.

Eén van de aanwezigen was Els Wouters van Wouters Transport, die dit jaar 60 jaar bestaan en tevens lid van GRIC zijn. Volgens Els gaan zij niet zozeer de concurrentie aan met andere transportbedrijven, maar werken zij hier juist veelvuldig mee samen. Als ondernemer is een lokaal netwerk als het GRIC ideaal om samenwerking te zoeken. De presentatie van Coronel was volgens Els bevlogen en inspirerend, maar liet ook zien dat ondernemen keihard werken is.

Databases opbouwen
Zorg dat je databases en volgers opbouwt op diverse media, want daardoor kom je online steeds beter in beeld. Bovendien bieden persoonlijke contacten met klanten steeds betere garanties voor meer (online) aandacht. Coronel liet hiervan een paar voorbeelden zien, zoals een door hem geïnitieerde Whatsapp-groep van BBQ-liefhebbers, waaruit hij allerlei unieke afbeeldingen kan gebruiken. Hij verwacht vooral veel van Instagram en Whatsapp als advertentiekanalen.

E-tail of retail?
Deze blijven beide van belang, want consumenten willen sommige producten nu eenmaal graag eerst zelf zien of komen ophalen. Als ondernemer kun je het beste allebei aanbieden, hoewel het per productsoort verschilt waar je de meeste verkoop genereert. Ook van belang is het personeel van het bedrijf. Als ondernemer is jouw invloed maar 1% van het geheel. De zwakste schakel bepaalt, net als bij een race, de uiteindelijke score.

Meer weten?
Vind je dit interessant en wil je hier meer over weten of erover praten met collega-ondernemers? Kom dan naar de ontbijtsessie op woensdag 3 oktober a.s. over de do’s en don’ts van internetmarketing. En ken je een jonge ondernemer? Neem hem of haar dan mee naar de herfstbijeenkomst op 25 oktober. Meld je wel van tevoren aan via deze website.


Tot binnenkort!

> klik hier om terug te keren