Nieuws

21-11-19 De Tafel van Morgen

Save the Date! Op 21 november gaan politiek en ondernemers met elkaar in gesprek over de klimaatambitie.


1570105808wRQBL9gB8VOH0OUZ

25-09-19 | Ontbijtsessie Arbeidsparticipatie

Op woensdag 25 september werd de ontbijtsessie bij Samen in Gilze verzorgd door Babette Melsen van Fifth Advocatuur en Barbara van den Bosch van Bosch Arboadvies bij Samen in Gilze. Er stond een uitstekend verzorgd ontbijtbuffet klaar voor de gasten.


Na een korte introductie van voorzitter Bert Wagemakers hebben Babette en Barbara de aanwezigen meegenomen in het oerwoud van het Arbeidsrecht en de Arbowet in het bijzonder.


15699159056r3QJD1jS8mGAWwM1569916118SLROPZ4X5MNbmlnh1569916130RypEcSGmNXfFrc3w


Tijdens de workshop is aan allen verzocht aan te geven welke onderdelen wel dan niet geregeld zijn in het bedrijf. Zaken als een RI&E, een arbobeleid, functieomschrijvingen en huisregels. Na discussies en toelichtingen over deze onderwerpen blijkt dat het een ingewikkeld, maar onmisbaar aspect is binnen de bedrijfsvoering. Bij de meeste aanwezigen blijkt dat er nog stappen gezet moeten worden om binnen de onderneming de veiligheid, gezondheid en welzijn te borgen. De dames van Fifth Advocatuur en Bosch Arboadvies kunnen je hierbij helpen.

08-10-19 | Cleanup! lunchwandeling

Werkt u in onze gemeente? Doe dan op dinsdag 8 oktober tijdens uw lunchwandeling mee met de Gilze en Rijen Cleanup!


Gaat u mee op pad tegen zwerfafval?

We nemen tijdens de lunchwandeling een grijper en zakken mee en ruimen het zwerfafval op. Doet u mee met deze Cleanup tijdens de Week van de Duurzaamheid? En neem gerust uw collega’s mee. Wij zorgen voor grijpers en zakken. Medewerkers van de gemeente doen ook mee aan deze actie.


Hoe meldt u zich aan?

Meld u voor 1 oktober aan via dit formulier. Wij nemen dan contact met u op. Hebt u vragen over deze actie? Bel dan met ons klantcontactcentrum op telefoonnummer 14 0161. Samen zetten we ons in voor een schone omgeving zonder zwerfafval.


Ander moment?

Wilt u op een ander moment zwerfafval opruimen? Bijvoorbeeld tijdens World Cleanupdag of Landelijke Opschoondag. Dat kan. U kunt via de gemeente materialen lenen. Neem hiervoor contact op via bovengenoemd telefoonnummer.


19-09-19 | Ondernemersbijeenkomst

Op donderdag 19 september verzamelden zo'n 100 ondernemers uit Gilze en Rijen zich in de raadszaal van het gemeentehuis voor de Ondernemersbijeenkomst. Deze bijeenkomst wordt jaarlijks georganiseerd door Gemeente Gilze en Rijen, Rabobank en GRIC. Spreker van de avond was Jean-Marie Pfaff. Een oud top-keeper en bijzonder aimabel mens. Hij nam ons mee in zijn leven, van afkomst naar toekomst, en gaf als belangrijkste boodschap mee om altijd jezelf te blijven. De foto's vind je hier.


1569224631Ue0BEZdjRS5WY9SL

12-09-19 | Succesvolle GRIC Ladies Day

Op 12 september heeft de 1e GRIC Ladies Day plaatsgevonden in de mooie ambiance van de Hof van Gilze. 24 vrouwelijke ondernemers hebben met aandacht geluisterd naar hun persoonlijke kleur- en make-up advies. Na een gezellige lekkere lunch ging iedereen als lente-, zomer-, herfst-, of wintertype met een big smile de deur weer uit. De ladies waren enthousiast over het initiatief en kwamen alweer met ideeën voor een vervolgsessie! Met dank aan Hélène van Zon en Henny Schilder-Riesouw voor de organisatie, Estique: kleur, stijl, make-up en imago, LUX Skin Studio voor hun deskundige adviezen en De hof van Gilze voor hun vriendelijke ontvangst. Bekijk alle foto's hier.

.

1568451207B9OlWR2iqS9wzBP1

10-09-19 | Vakbeurs Energie

8-9-10 oktober

Brabanthallen Den Bosch

Ondernemers met visie op de toekomst ontmoeten elkaar op 8, 9 en 10 oktober in de Brabanthallen in Den Bosch. Een integraal en compleet overzicht van alle beschikbare oplossingen, kennis en innovatie onder één dak: De Vakbeurs Energie.


Wil energietransitie in Nederland echt van de grond komen dan zullen we moeten versnellen en opschalen. Dat stelt Medy van der Laan, voorzitter van Energie Nederland, brancheorganisatie voor energiebedrijven. “We hebben schaal nodig. Want een product ontwikkelen voor 20 duizend mensen is veel te kostbaar. Wil een innovatie kans van slagen hebben, dan moet je voor een miljoen mensen kunnen produceren.” Ook de RVO.nl benadrukt de versnelling: slechts 20% van alle Nederlandse kantoren voldoet op dit moment aan de voorgenomen wetgeving. De overgrote meerderheid van de ruim 67 duizend kantoorpanden heeft anno 2018 nog geen energielabel.


Op 8, 9 en 10 oktober vindt in de Brabanthallen in Den Bosch de Vakbeurs Energie plaats. Op deze beurs ervaart u de wereld aan mogelijkheden, van inkoop tot techniek en van regelgeving tot management. Bekijk de nieuwste oplossingen van dichtbij, neem deel aan interactieve lezingen en live demonstraties en doe waardevolle contacten op. 


03-09-19 | Nieuwe website live

Vandaag is de nieuwe website van GRIC live gegaan. Er is achter de schermen hard gewerkt om diverse functionaliteiten te implementeren. De meest in het oog springende functionaliteit voor de leden is het nieuwe aanmeldformulier waarbij per activiteit de benodigde informatie doorgegeven kan worden.


Logo's

Mis je je bedrijfslogo of wil je deze graag aanpassen?

Stuur dan een logo (.jpg of .png) naar info@gric.nl


Bedrijfsinformatie

Wil je je bedrijfs- of brancheinformatie toevoegen of aanpassen?

Stuur dan een korte tekst (max. 140 tekens) naar info@gric.nl


1567508908XO1I3NOLmFhhucvf


30-08-19 | Topmiddag voor Golf&BBQ

Op een prachtige zonnige vrijdagmiddag in Gilze ontvingen Bert Wagemakers (GRIC) en Jan Michielsen (OCT) de deelnemers aan de Golf&BBQ. De foto's vind je hier.


1567499927KGzxrSFMzggeIgKR


Na een kop koffie, een welkomstwoord en uitleg over de middag nam golfpro Wim van Kaathoven de clinic deelnemers ook dit jaar weer mee in de wondere wereld van de golfsport. Er werd begonnen met de lange slagen. Daarna werd geprobeerd het pitchen onder de knie te krijgen. En wie pitch zegt moet ook putt zeggen: de golfers-in-spe namen tot slot fanatiek deel aan een puttingwedstrijd op de minigolfbaan van Weilenseind. De ervaren deelnemers liepen 9 of 18 holes. Dit jaar waren er ook prijzen voor de neary (de bal die na één slag het dichtst bij de hole ligt) en leary (de bal die het dichtst bij de vlag ligt na twee slagen).


1567499982wWgy2jPCwJ4FcDZI


Na de inspanning volgde ontspanning: op het terras van De Hooikar werd door iedereen genoten van een welverdiend drankje. Voor de wedstrijdleiding begon de administratie, wie o wie gaat er dit jaar met de felbegeerde prijzen vandoor? Na een eerste ronde van het overheerlijke barbecue buffet, volgde de prijsuitreiking. De winnaar van de puttingwedstrijd bij de clinic was Jurrian Witzand (Herbs&Spices). De aanmoedigingsprijs ging dit jaar naar Peter van den Heijkant (Rohasys). Bij de golfwedstrijd behaalde Marie Louise Daniëls de 1e prijs, was er een mooie 2e prijs voor Rob Bosmans (TBB) en ging Piet Vermeer (Verzon) met de 3e prijs aan de haal. De neary bij de dames was voor Greet van Merriënboer (Bomer Bewindvoeringen), bij de heren kreeg Sam Berkes (Berla) de bal na een slag het dichtste bij de hole. De leary was bij de dames voor Marie Louise Daniëls en bij de heren ging Piet Vermeer voor zijn 2e prijs van de dag. Sam Berkes, Jan Michielsen, Piet Vermeer, Erik van den Broek (Ordito) en Stijn Kanters (St. Franciscus) noteerden tenslotte een birdie!


Het was een erg gezellige middag die door De Hooikar en Golfschool Weilenseind weer perfect verzorgd was. Iedereen bedankt voor de bijdrage deze geslaagde Golf&BBQ editie!


28-08-19 | in memoriam Trees van Kempen

Met verbijstering hebben wij kennisgenomen van het onverwachte overlijden van Trees van Kempen.


1567330157ZrO7W0iJrGqNFGAD


Trees was sinds 2018 lid van GRIC en heeft vanaf de start een waardevolle bijdrage geleverd aan de werkgroep Duurzaamheid. Voor haar inspiratie, expertise en bevlogenheid zijn wij haar veel dank verschuldigd. Als persoon hebben wij Trees leren kennen als inspirerend, enthousiast, zelfbewust en betrokken.


Bedankt voor je bijdrage aan een betere en mooiere wereld.


Onze gedachten gaan uit naar haar partner, haar gezin en familie, wij wensen hen ontzettend veel sterkte.


Ondernemersvereniging GRIC

werkgroep Duurzaamheid

27-08-19 | F-ONS zoekt meedenkers!

F-ONS, een nieuw fonds om burgerinitiatieven in ons Gilze en Rijen te realiseren zoekt meedenkers. De initiatiefnemers hebben uw hulp nodig om samen een mooier, innovatiever en leuker Gilze en Rijen te maken. Helpt u ook mee met uw expertise, enthousiasme, inzet en positief kritische blik?


Samen met andere inwoners en ondernemers denkt u mee over de binnengekomen ideeën en helpt u de nieuwe initiatieven met tips en trucs tot een succes te maken. Heeft u vragen over hoe u kunt helpen/meedenken neem dan contact met ons op!


1567330238ygmv7ICdKIFas9y3


Ranko Coninx Tel: 088 – 38 21 142 of

Pernell Criens Tel: 088 – 38 21 024 of

mail naar info@f-onsgilzerijen.nl



27-08-19 | Accountantskantoren MOS en Fl!nk bundelen krachten

FL!NK Accountants & Fiscalisten en MOS Accountants & Adviseurs fuseren per 1 januari 2020. De twee kantoren bundelen vanaf heden al hun krachten en gaan in het nieuwe jaar samen verder onder de naam MOS Accountants & Adviseurs.


Hiermee spelen de twee kantoren in op de marktontwikkelingen waarin snelheid, beschikbaarheid van informatie, kennis en digitalisering steeds belangrijker worden.

28-06-19 | Excursie Eifel

Op vrijdag 28 juni was het zo ver, een groep van bijna 50 ondernemers vertrok voor een tweedaagse excursie naar zusterstad Gerolstein in de Duitse Eifel en een bezoek aan de historische stad Trier.


Bekijk hier alle foto's


1567337162ss1nW66zJOuUGHVP


Gezien het vroege uur was het tijdens het eerste traject nog redelijk rustig in de bus maar na de koffie met echte Limburgse vlaai in Maastricht, kwamen de conversaties al gauw op gang en klonken ook al de nodige lachsalvo’s door de bus. Onze chauffeur Eddy hield echter zijn aandacht bij de weg en zorgde ervoor dat wij omstreeks half twaalf in Gerolstein arriveerden voor de lunch.


Gezellig gezeten aan lange tafels voor een echte Duitse broodjeslunch voegde ook de Nederlandse vertegenwoordigster van de plaatselijke VVV zich bij ons gezelschap. Daar de weergoden ons zeer goed gezind waren ging iedereen na de lunch al gauw naar buiten om van het zonnetje te genieten.


1567337193D4qx4suRlH0M3RsX


Veel tijd was er echter niet want we werden verwacht bij “Gerolsteiner” de wereldberoemde mineraalwater fabriek. Naar maar liefst 35 landen wordt het water van deze fabriek geëxporteerd en met zijn 840 medewerkers is het één van de belangrijkste werkgevers in de regio. Op de fabriek werden wij vriendelijk ontvangen en werd ons in een filmpresentatie meer verteld over “Gerolsteiner” en daar waren indrukwekkende cijfers bij. In deze fabriek in Gerolstein worden maar liefst 4 miljoen flessen per etmaal gevuld!

Vervolgens konden we het proces zelf aanschouwen, vanaf de speciaal daarvoor aangelegde “traverse” konden wij van boven af een kijkje nemen op het hele proces van reiniging van de retourflessen tot het bottelen en het in kratten afvullen toe. Kortom een indrukwekkende aanblik. Fotograferen was op het terrein van “Gerolsteiner” helaas niet toegestaan vandaar dat wij hiervan geen beelden kunnen delen. De rondleiding werd afgesloten met een heuse water proeverij. Er was binnen het gezelschap een lichte voorkeur voor een bierproeverij maar dat was helaas niet voorhanden.


1567337245q2W9gjUYcfiigcXE


Na dit bezoek vertrokken we weer richting centrum Gerolstein voor een bezoek aan de Erlöserkirche. Miljoenen mozaïekstenen getuigen van rijkdom en macht van de laatste Duitse keizer. Op 25 mei 1911 is de eerste steen van de Erlöserkirche gelegd. Na de bouw van een kleine twee jaar werd de kerk ingewijd tijdens de aanwezigheid van Keizer Wilhelm II op 15 oktober 1913. Het indrukwekkende gebouw in Neo-Romaanse stijl met de fonkelende gouden mozaïeken is zeer indrukwekkend en uniek. Onze gids van de plaatselijke VVV kon ons veel vertellen over de historie van dit beroemde gebouw. Tijdens de voorbereidingen voor de bouw van deze kerk ontdekte men ook de overblijfselen van een landgoed uit de Romeinse tijd en ook hier hebben wij nog even een kijkje genomen.

Nu was het gezelschap echt toe aan iets sterkers dan water en werden de terrassen in Gerolstein opgezocht voor de nodige “versnaperingen”.


15673373237u0mfZpAk6kp05Cz


Vervolgens met de bus naar het net buiten het centrum gelegen hotel hetgeen wij, na een paar keer dezelfde rotonde te hebben gezien, uiteindelijk wisten te bereiken. Bert heeft bewezen dat mannen maar één ding tegelijk kunnen, telefoneren en tegelijkertijd de weg wijzen is er één teveel.


Na dat iedereen zijn hotelkamer had gevonden was er even tijd om op te frissen en daarna de bus weer in om op tijd bij het restaurant te zijn voor het diner. Daar aangekomen bleken wij toch twee deelnemers te missen. Deze hadden “letterlijk” de bus gemist in verband met andere “bezigheden”, wij noemen geen namen J. Gelukkig bracht een taxi uitkomst en konden we tenslotte toch met het hele gezelschap van het diner gaan genieten. Tot ieders verrassing bleek dit restaurant ook over een waterorgel te beschikken en tijdens het diner werden we dan ook getrakteerd op een “rondje” waterorgel. Na de koffie terug naar het hotel waar op het terras nog tot middernacht van een drankje werd genoten.


1567337360370hWZeCykgSKuBU


De volgende morgen stond een bezoek aan Trier op het programma vandaar dat wij alweer bijtijds aan het ontbijt zaten. Na een mooie rit door de Eifel kwamen we aan in een snikheet Trier. Daar aangekomen eerst maar weer eens begonnen met koffie en Duitse Kuchen in het centrum van Trier. Hier stonden twee gidsen ons op te wachten voor een wandeling door deze prachtige stad. Daarna had een ieder de tijd om op eigen gelegenheid Trier te verkennen en te shoppen. Daar het Altstadtfest was dit weekend, stonden er verspreid door de stad de nodige podia en waren er ook de nodige foodtrucks en bierstands, kortom ook voor degene die niet van winkelen hield genoeg te beleven!


15673374282FSXBXQLeIwyOWDI


Om 15.00 uur vertokken we met de bus weer richting huis. Op de terugweg nemen we nog een kijkje bij het uitzichtpunt op de Garzweiler bruinkoolmijn te Jackerath. Garzweiler is een Duitse bruinkoolgroeve waar bruinkool in dagbouw wordt gewonnen. De naam Garzweiler verwijst naar het gelijknamige dorp in de gemeente Jüchen dat door de winning van bruinkool verdwenen is. De groeve bestaat uit twee onderdelen: Garzweiler I ten oosten van de A44 en Garzweiler II ten westen van de A44. Garzweiler II is 48 km² groot en bevat 1,3 miljard ton bruinkool. De aanwezige graafmachine is met 106 m hoogte de grootste landmachine ter wereld. Een indrukwekkend en surrealistisch uitzicht. Daar de bruinkoolwinning om diverse redenen omstreden is, zo moeten er vele dorpen wijken voor de winning en is het gebruik van bruinkool vervuilend is de toekomst van deze mijn onzeker. Wel is zeker dat dit immense gat na afloop zal worden gevuld met water en er zo een meer zal ontstaan van meer dan 23m2 kilometer.


Tenslotte volgde het laatste stuk van de thuisreis en moe maar voldaan arriveren wij tegen 20.30 uur weer bij onze opstapplaats in Gilze. Na de groepsfoto keerde iedereen weer huiswaarts en keken wij terug op een bijzonder geslaagde excursie welke zeker voor herhaling vatbaar is.


***

17-04-19 | Ontbijtsessie Veiligheid: ondermijning & cybercrime

Ontbijtsessie Veiligheid: Ondermijning & Cybercrime

Datum: 19-04-2019


Burgemeester Boelhouwer opende op woensdag 17 april deze ontbijtsessie met een gepassioneerde oproep om vooral melding te doen van mogelijke verdachte situaties die je mogelijk als ondernemer in je omgeving tegen kan komen.


Na een heerlijk ontbijt bij café-eeterij 't Vermaeck opende burgemeester Boelhouwer deze ontbijtsessie. Hij gaf voorbeelden uit onze eigen gemeente en informeerde de aanwezigen over de mogelijke gevolgen van ondermijnende criminaliteit. Het probleem is niet alleen de (drugs-)criminaliteit. Het geld wat hiermee verdiend wordt, wordt ingezet in allerlei andere ondernemingen waardoor de grens tussen boven- en onderwereld vervaagt. Hij benadrukte dan ook het belang van melding doen van verdachte situaties.


Mathijs Labee (wijkagent) en Ruud van den Bosch (adviseur veiligheid ABG organisatie) vertelden daarna over de verschijningsvormen van ondermijning, de signalen waar we op moeten letten, hoe er barrieres opgeworpen kunnen worden, de gevolgen, wat de politie en gemeente kan betekenen en hoe jij als ondernemer je steentje bij kan dragen om veel ellende te voorkomen. Als het te mooi voelt om waar te zijn ...



Tot slot introduceerde Rosalynn Schippers (Schippers IT) ons in de wereld van cybercrime. De onderwerpen historie, preventie en wat als het toch fout gaat passeerden de revue.


Meld vermoedens of verdachte situaties!

Dit kan door (anoniem) een briefje in de Meldbox te doen of via onderstaande instanties:

0800-7000 of www.meldmisdaadanoniem.nl

0900-8844 en vraag naar uw wijkagentof bij spoed: 112

140161 of via email: veiligheid@abg.nl

16-04-19 | Uitreiking KVO certificaat Broekakkers

Uitreiking KVO certificaat Broekakkers


Datum: 19-04-2019


Op dinsdag 16 april werd het KVO certificaat Continu Samenwerken officieel overhandigd aan de leden van de werkgroep KVO Broekakkers.


1567337517V1ZXd3RV67Djad9R


In 2016 ontving bedrijventerrein Broekakkers voor het eerst het KVO certificaat, Basis Samenwerken. Iedere drie jaar wordt deze certificering tegen het licht gehouden door de certificerende instantie Kiwa. Commissievoorzitter Ed van den Bliek gaf een korte presentatie over de zaken die vooraf zijn gegaan aan deze hercertificering en de acties die de komende drie jaar door de commissie (bestaande uit politie, brandweer, gemeente en GRIC commissie Broekakkers) opgepakt worden. Hij bedankte allen die een bijdrage hebben geleverd aan de behaalde hertificering.


Daarna sprak Onno Keuker, landelijk projectleider KVO van MKB-NL, over de goede resultaten die Broekakkers heeft behaald door het onderhouden van de voorwaarden voor een certificering. De incidentcijfers op het bedrijventerrein zijn drastisch afgenomen en liggen ver onder het landelijk gemiddelde. Hij overhandigde het certificaat Continu Samenwerken officieel aan GRIC voorzitter Bert Wagemakers die het op zijn beurt aan de werkgroep KVO overdroeg.

Hierna namen Erwin en Tresi van Samen in Gilze het over door de aanwezigen te voorzien van heerlijke hapjes en natuurlijk drankjes.


Kijk voor de foto's in ons fotoarchief!

09-04-19 | Uitnodiging afscheidsreceptie wethouder Dols

Uitnodiging afscheidsreceptie wethouder Dols

Datum: 9-04-2019


Na een periode van ruim 9 jaar neemt Rolph Dols afscheid als wethouder van de gemeente Gilze en Rijen. In die periode had hij diverse portefeuilles, waaronder Economische zaken en werkgelegenheid, Financiën en RO Stedelijk. Hij heeft daarmee een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling en vooruitgang van onze gemeente.

Het gemeentebestuur biedt hem een afscheidsreceptie aan op:


vrijdag 10 mei van 16.00 – 18.00 uur

in de Raadszaal van het gemeentehuis,

Raadhuisplein 1, 5121 JX Rijen


Wij nodigen u van harte uit om persoonlijk afscheid te nemen.


Aanmelden:

Graag horen wij of u hierbij aanwezig bent. Wij vragen u vriendelijk om dit te bevestigen door vóór 26 april een mail te sturen naar bestuurssecretariaat@gilzerijen.nl


Namens

Drs. René Wiersema, secretaris              Ir. Jan Boelhouwer, burgemeester


09-04-19 | 70 jaar GRIC, dat lieten we niet ongemerkt voorbij gaan!

70 jaar GRIC: dat lieten we niet ongemerkt voorbij gaan

Datum: 9-04-2019


Op zaterdag 6 april jl. werden bij Van der Valk meer dan 130 GRIC-leden vrolijk ontvangen door de Koffieleuten met koffie en feestelijke petit fours.


Voorzitter Bert Wagemakers opende om 20.30 uur de avond en heette de aanwezigen van harte welkom met een kort woordje over de historie van GRIC. Hij gaf daarna het woord aan Rob de Swart als lid van de jubileumcommissie.


Rob heette op zijn beurt de aanwezigen van harte welkom en gaf uitleg over de verdere invulling van het jubileumjaar. Het afsluitende charity dinner ‘Op Sjiek’ vindt plaats op 2 november. Hiervoor zijn 4 lokale goede doelen uitgekozen: De Grobbebollen, De Voedselbank, Vita en St. Franciscus. De opbrengst van de veiling, waarover de leden later nog verder geïnformeerd worden, zal volledig ten goede komen aan deze 4 stichtingen. Rob dankte de gasten voor hun aanwezigheid en wenste ze een hele prettige avond.



De gasten werden daarna verrast door de tafelgoochelaar, konden de voetjes van de (verlichte) vloer gooien op de klanken van de DJ en saxofonist en werden voorzien van de nodige hapjes en drankjes.



Het werd een geslaagde avond! Bekijk het fotoalbum in het archief!

18-03-19 | Afscheid bestuurslid Ed van den Bliek

Afscheid bestuurslid Ed van den Bliek

Datum: 18-03-2019


Tijdens de ALV hebben we afscheid genomen van Ed van den Bliek als bestuurslid Broekakkers.


Hij zal de KVO hercertificering van 'zijn' bedrijventerrein nog tot en met de officiële uitreiking van het certificaat op 16 april begeleiden en en daarna het stokje overdragen aan een opvolger.


Het bestuur bedankt hem hartelijk voor zijn inzet gedurende de afgelopen jaren!

18-03-19 | Oproep Dutch Technology Week 2019

Oproep Dutch Technology Week 2019

Datum: 18-03-2019


De Dutch Technology Week is een landelijk initiatief wat actief het imago van techniek promoot. Voor de Hotspot Gilze Rijen wordt gezocht naar één bedrijf zich openstelt op zaterdag 25 mei en meerdere andere bedrijven die zich aansluiten op de locatie van dit bedrijf.


Dutch Technology week Hart van Brabant 2019


De Dutch Technology Week is een landelijk initiatief wat actief het imago van techniek promoot. De Dutch Technology week wordt gebruikt als jaarlijkse techniek showcase in meerdere regio’s in Nederland.

Onder de naam Dutch Technology Week Hart van Brabant 2019 willen we de DTW gebruiken om breed de burgers in de deelnemende gemeenten van het Hart van Brabant laten zien hoe mooi het vak Techniek is. Binnen elke deelnemende gemeente willen we op zaterdag 25 mei Hotspot organiseren waar diverse techniek bedrijven uit de gemeente zich presenteren aan het brede publiek (oud en jong).


Voor de Hotspot Gilze Rijen wordt gezocht naar één bedrijf zich openstelt op zaterdag 25 mei en meerdere andere bedrijven die zich aansluiten op de locatie van dit bedrijf. Het geheel moet een mooie representatie worden van de technische bedrijven in de gemeente.


De diverse hotspots worden actief gepromoot in de diverse media door de landelijke en regionale DTW organisatie.

Beoogd wordt om de DTW een jaarlijks terugkomend evenement te laten worden in de jaarkalender van de Deltaplan Techniek activiteiten in de regio Midden-Brabant. De centrale organisatie, regie en communicatie van de DTW Hart van Brabant wordt uitgevoerd door het Deltaplan Techniek Midden-Brabant in opdracht van Midpoint Brabant.


Heb je interesse? Neem dan contact op met Eric van Mierlo Adviseur Economie & Ondernemen ABG Gemeenten via EricvanMierlo@abg.nl

18-03-19| Broekakkers beloond met certificaat KVO Continu Samenwerken

Broekakkers beloond met certificaat KVO Continu Samenwerken

Datum: 18-03-2019


Op 13 maart jl., hebben bedrijventerreinen Broekakkers en Broekakkers Zuid het Keurmerk Veilig Ondernemen Bedrijventerreinen Continu Samenwerken behaald. Deze hercertificering is een waardering voor het bedrijventerreinen waar al meerdere jaren wordt samengewerkt met politie, brandweer, gemeente en de ondernemers om overlast/criminaliteit aan te pakken en onderhoud/beheer te optimaliseren. Dit levert een veiliger omgeving op met als resultaat een groter gevoel van veiligheid en minder schade. Daar profiteert iedereen van!


Drie jaar geleden hebben bedrijventerreinen Broekakkers en Broekakkers-Zuid het KVO certificaat Basis Samenwerken behaald. De jaren daarna is verder gewerkt aan opgestelde maatregelen om de toen behaalde resultaten te waarborgen en waar mogelijk te verbeteren. Een glasvezelnetwerk is aangelegd en de camerabeveiliging is geoptimaliseerd. In nauwe samenwerking met gemeente, brandweer en politie zijn de incidenten tot een minimum teruggebracht en liggen de bedrijventerreinen er prachtig bij. Dit was aanleiding voor Kiwa om over te gaan tot hercertificering en het KVO certificaat Continu Samenwerken toe te kennen.


Een onveilige omgeving zorgt voor veel schade en overlast en kan ‘het ondernemen’ behoorlijk in de weg zitten. Om een veilige bedrijfsomgeving te waarborgen, is MKB-Nederland in samenwerking met het ministerie van Justitie en Veiligheid in 2005 gestart met een Keurmerk Veilig Ondernemen voor Bedrijventerreinen. In het KVO-B maken ondernemers samen met de andere betrokken partijen afspraken. De schade die het bedrijfsleven jaarlijks lijdt door criminaliteit en onveiligheid wordt door deze en andere maatregelen fors verminderd. Het KVO-B heeft direct effect op het veiligheidsgevoel van ondernemers, werknemers en burgers. Maar ook is er vaak een structurele verbetering van de samenwerking tussen ondernemers en andere partijen te zien.

Het succes van de werkwijze is bewezen: met alle partijen aan tafel om een veilig bedrijventerrein te realiseren. De KVO-methode wordt gezien als een goede basis om in gezamenlijkheid te werken aan kwaliteit in veiligheidszorg. MKB-Nederland begeleidt de bedrijventerreinen en biedt hulp aan door inzet van procesbegeleiders KVO-B. Terreinen die alle stappen hebben doorlopen krijgen aan het eind als waardering het Keurmerk toegewezen.

14-02-19 | Ontbijtsessie Duurzaamheid bij Smaak Lokaal

In een nieuwe, hippe en informele setting werd op woensdag 13 februari de ontbijtsessie Duurzaamheid georganiseerd bij Smaak Lokaal in Rijen.





Op naar een Gilze en Rijen zonder fossiele energie!


Dit is de missie van Brabant Warmte, de eerste spreker op deze Ontbijtsessie. Brabant Warmte is een lokaal initiatief om bedrijven en woningen op een duurzame manier te verwarmen. Zij investeren binnen een samenwerkingsverband in de aanleg van een warmtenetwerk in Gilze en Rijen. Zo kunnen ze lokaal geproduceerde warmte leveren aan particuliere en zakelijk klanten. De warmte is duurzaam en vermindert CO2 uitstoot.


De gemeente Gilze en Rijen wil dat we in 2050 80% tot 90% minder kooldioxide uitstoten en stelde in 2018 haar klimaatambities op. Een speerpunt is hierbij de ontwikkeling van een (rest)warmtenetwerk waar warmte uit hernieuwbare bronnen op aangesloten wordt ter vervanging van aardgas. Dit jaar wordt gestart met het leveren van duurzame warmte aan bedrijven. De warmte komt uit lokaal afvalhout dat verbrand wordt in een bio-energie centrale (BEC). In een later stadium kan wellicht overgeschakeld worden op geothermie. Omdat ze voorstander zijn van een open net en lage energietarieven, kunnen boeren en andere bedrijven duurzame biomassa of restwarmte leveren aan het warmtenet. Het doel is om binnen 7 jaar in 50% van de behoefte te voorzien.


Brabant Warmte biedt de ondernemer een duurzaam alternatief voor gas, een beter energielabel (zonder isolatie naar label C), lage investeringskosten en een aanbieding op maat. Heeft u interesse om uw bedrijfspand door Brabant Warmte te laten verwarmen? Dan kunt u vrijblijvend contact met hen opnemen om te bekijken wat ze voor u kunnen betekenen. Uw contactpersoon is: Martin Oostrum bereikbaar via martin.oostrum@brabantwarmte.nl | 06- 81 81 87 29

 



Samen naar een duurzame omgeving


De tweede spreker van vandaag is Joris van Boxtel van Stichting MOED, een onderdeel van Midpoint Brabant met als werkgebied de regio Midden Brabant. Zij opereren tussen de markt en overheid om de energie transitie te versnellen en ontwikkelden daarvoor al diverse projecten zoals het hoofdonderwerp van vandaag, de Green Deal voor de bedrijventerreinen Kraaiven en Vossenberg.


De aanleiding voor deze Green Deal zijn de verplichtingen voor de ondernemer vanuit de wetgeving. Bedrijven moeten alle maatregelen die zich in 5 jaar of korter terugverdienen doorvoeren. Dit is een van de uitgangspunten van de Wabo en de Wet milieubeheer. De bewijslast hiervoor ligt vanaf 2019 bij de ondernemer.


De deal is tot stand gekomen door een samenwerking tussen deze bedrijventerreinen, gemeente Tilburg, Omgevingsdienst Midden en West Brabant, Brabantse Ontwikkelings Maatschappij, provincie Noord-Brabant en Stichting MOED.


De Green Deal richt zich op twee pijlers t.w. (1) een stimuleringsaanpak waarbij bedrijven worden ontzorgd en (2) het creëren van kansen op het gebied van circulaire economie, collectieve energie opwek, klimaatadaptatie en biodiversiteit. Ze sluit hierbij aan bij de ambitie van de gemeente Tilburg. Er zijn duidelijke plannen gemaakt m.b.t. de activiteiten, communicatie en financiën en er zijn doelstellingen geformuleerd die per bedrijf in een plan van aanpak vastgelegd worden.


Informeren, inspireren en verbinden | GRIC werkgroep Duurzaamheid


Als laatste spreker nam Wil Hermens namens de GRIC werkgroep Duurzaamheid nog kort het woord. De opdracht die GRIC de werkgroep heeft meegegeven is informeren, inspireren en verbinden. Zij zijn bezig een plan op te stellen om duurzaamheid bij de lokale ondernemers op de agenda te plaatsen. 2019 staat het thema ‘energie’ centraal. Ondertussen zijn er een aantal partijen aangesloten waaronder Gemeente Gilze en Rijen, ZLTO, Energie Gilze Rijen, MOED en Brabant Warmte. Binnen het op te stellen plan zullen er een aantal initiatieven opstart worden om de ondernemers te informeren en inspireren om hun bedrijf te verduurzamen. Zoals bijvoorbeeld over lopende initiatieven waarbij aangesloten kan worden, wetgeving en handhaving, en inzicht krijgen in het eigen energieverbruik, nodig om uiteindelijk tot een besparing te komen.


Wordt vervolgd!


 




24-01-19 | Ontbijtsessie ABG evaluatie

Dinsdag 23 januari vonden 35 ondernemers hun weg naar de eerste ontbijtsessie van 2019. Op het programma stond de evaluatie van de ABG-organisatie.

De gemeenten Alphen-Chaam, Baarle-Nassau en Gilze en Rijen werken per 1 januari 2016 intensief samen middels één gefuseerd ambtelijk apparaat: de ABG-organisatie. Zij verzorgen sindsdien de dienstverlening vanuit uw gemeente aan u als ondernemer. Deze samenwerking wordt nu geëvalueerd door bureau Berenschot.










GRIC voorzitter, Bert Wagemakers opende de sessie, en gaf, na een korte introductie, burgemeester Boelhouwer het woord. Deze heette, uit hoofde van zijn functie als voorzitter van het bestuur van de ABG-organisatie, de aanwezige ondernemers van harte welkom. Hij sprak hij de wens uit dat, door de

aanbevelingen die voortkomen uit deze evaluatie, de samenwerking tussen de ondernemers en de ABG-organisatie verbeterd kan worden. “We werken voor u!”



Peter van Unnik van Berenschot startte de sessie daarna met een korte schets van de genomen acties in deze evaluatie. Om een goed beeld te krijgen, hebben zij met veel verschillende betrokkenen gesproken. Zowel van binnen als van buiten het gemeentelijk domein. Want naast de drie gemeenten zelf, zijn ondernemers, maatschappelijke organisaties en partners in de regio belangrijke spelers om hierover mee te denken. Vanaf januari wordt de data geanalyseerd en komen ze met conclusies en aanbevelingen. De sessie van vandaag gaat over het delen van beelden en wensen over de huidige en toekomstige dienstverlening vanuit de ABG-organisatie.



De aanwezigen werd gevraagd om hun mobiele telefoon te nemen en naar menti.com te gaan waar de evaluatievragen verschenen. De antwoorden die gegeven werden verschenen real time op het projectiescherm en werden besproken aan de hand van ervaringen die de ondernemers met de ABG-organisatie hebben gehad. De voornaamste conclusies waren dat de ambtenaren als zeer vriendelijk en bereidwillig gezien worden maar dat de communicatie en organisatie zeker (nog) te wensen over laat. Dat de ABG-medewerkers voor drie verschillende college’s en gemeenteraden, met ieder hun eigen beleid, moeten werken leek de aanwezigen overigens ook geen gemakkelijke opgave.



Een prettige ontbijtsessie waaruit Berenschot hopelijk veel relevante informatie kan halen, we kijken uit naar hun rapport!

10-01-19 | Een zeer succesvolle start van het jubileumjaar 2019

Op 8 januari, klokslag 18.00 uur, stond het GRIC bestuur bij café-eeterij ’t Vermaeck klaar om de meer dan 200 aangemelde GRIC-leden persoonlijk te ontvangen voor het jaarlijkse Captains Dinner. Niet alleen de beste wensen voor 2019 maar ook een jubileum sleutelhanger en een save the date flyer voor twee bijzondere bijeenkomsten werd uitgedeeld.


Na deze persoonlijke ontvangst nam voorzitter Bert Wagemakers het woord om de aanwezigen van harte welkom te heten en een goed, succesvol en gezond 2019 te wensen. Hierbij sprak hij een bijzonder welkom uit aan het college van burgemeester en wethouders die de GRIC bijeenkomsten altijd trouw bezoeken. Een eerste uitdaging volgde: er werd een glaasje cava uitgedeeld met het verzoek deze tot na de toespraak te bewaren om zo gezamenlijk op het nieuwe jaar te kunnen proosten!


2018

Het afgelopen jaar 2018 werd kort doorgenomen: diverse succesvolle bijeenkomsten en de start van GRIC Junior, een project voor GRIC-leden onder 40 jaar waarvoor ervaren GRIC-leden als mentor klaar staan om jonge ondernemers bij diverse vraagstukken te helpen. Bedrijventerrein Haansberg heeft een succesvolle implementatie van zowel de camerabeveiliging als de KVO certificering achter de rug, Midden Brabant Poort verwelkomde nieuwe bedrijven en op Broekakkers is de glasvezelverbinding opgeleverd en is een start gemaakt met zowel het upgraden van de bestaande camerabeveiliging als de vernieuwing van het KVO certificaat. Een mooi jaar!


2019

Daarna werd vooruitgekeken naar het komende jaar waarin GRIC het 70-jarig bestaan viert. Een aantal vaste activiteiten zal ook dit jaar weer georganiseerd worden: de ontbijtsessies, de Golf&BBQ middag en de Ondernemersbijeenkomst in het gemeentehuis. Ook zullen er voor GRIC Junior een aantal activiteiten georganiseerd worden. Dit jaar zal de Bedrijvendag echter op de agenda ontbreken.


Jubileumjaar

Om het 70-jarig jubileum te vieren staan een aantal speciale activiteiten op de agenda: een feestavond op 6 april bij Hotel Gilze-Tilburg, een tweedaagse excursie naar de Eifel op 28 en 29 juni en een eindfeest ‘op chique’ op 2 november met aandacht voor een of meerdere lokale goede doelen. U kunt (uitsluitend) lokale goede doelen voorstellen via info@gric.nl, tijdens de ALV in februari zal uit de aangedragen doelen een keuze gemaakt worden. Ondernemers kunnen ook iets aanbieden voor de veiling die we op die avond willen houden, ook hiervoor kunt u via info@gric.nl contact met ons opnemen. De opbrengst van deze veiling is voor de gekozen lokale goede doelen. Noteer de data van deze bijeenkomsten alvast in uw agenda! Voor de volledige agenda verwijzen we u graag naar www.gric.nl/agenda.


Duurzaamheidsvisie

Verder zet GRIC vanaf 2019 extra in op duurzaamheid. Er is een werkgroep opgericht die een duurzaamheidsvisie heeft opgesteld, deze werd na het welkomstwoord via een presentatie aan de aanwezigen getoond. U kunt de GRIC duurzaamheidsvisie hier nogmaals bekijken.


Naamswijziging

Maar het wellicht meest opzienbarende wat komend jaar op stapel staat is een voorgenomen naamswijziging. Het bestuur is van mening dat ‘industrieel’ de lading van onze vereniging niet meer dekt. De diversiteit van onze leden bevestigd dit ook en we merken dat het soms zelfs een belemmering is om lid te worden. In de ALV op 27 februari wil het bestuur daarom het voorstel in stemming brengen om de naam te wijzigen naar Gilze Rijen In Contact. Een naam die beter aansluit bij een van onze doelstellingen: verbinden. Geen onbelangrijk punt is dat hiermee de afkorting GRIC dus blijft behouden!


Na deze terug- en vooruitblik nodigde Bert de aanwezigen uit om gezamenlijk het glas te heffen op het nieuwe jaar. Daarna volgde een goed verzorgd Captains Dinner en een zeer gezellige, geslaagde avond.

We willen het team van café-eeterij ’t Vermaeck bedanken voor de goede zorgen en degenen die niet aanwezig konden zijn nog graag een goed, succesvol maar vooral gezond 2019 wensen!