28-06-19 | Excursie Eifel

Op vrijdag 28 juni was het zo ver, een groep van bijna 50 ondernemers vertrok voor een tweedaagse excursie naar zusterstad Gerolstein in de Duitse Eifel en een bezoek aan de historische stad Trier.

Bekijk hier alle foto's

1567337162ss1nW66zJOuUGHVP

Gezien het vroege uur was het tijdens het eerste traject nog redelijk rustig in de bus maar na de koffie met echte Limburgse vlaai in Maastricht, kwamen de conversaties al gauw op gang en klonken ook al de nodige lachsalvo’s door de bus. Onze chauffeur Eddy hield echter zijn aandacht bij de weg en zorgde ervoor dat wij omstreeks half twaalf in Gerolstein arriveerden voor de lunch.

Gezellig gezeten aan lange tafels voor een echte Duitse broodjeslunch voegde ook de Nederlandse vertegenwoordigster van de plaatselijke VVV zich bij ons gezelschap. Daar de weergoden ons zeer goed gezind waren ging iedereen na de lunch al gauw naar buiten om van het zonnetje te genieten.

1567337193D4qx4suRlH0M3RsX

Veel tijd was er echter niet want we werden verwacht bij “Gerolsteiner” de wereldberoemde mineraalwater fabriek. Naar maar liefst 35 landen wordt het water van deze fabriek geëxporteerd en met zijn 840 medewerkers is het één van de belangrijkste werkgevers in de regio. Op de fabriek werden wij vriendelijk ontvangen en werd ons in een filmpresentatie meer verteld over “Gerolsteiner” en daar waren indrukwekkende cijfers bij. In deze fabriek in Gerolstein worden maar liefst 4 miljoen flessen per etmaal gevuld!

Vervolgens konden we het proces zelf aanschouwen, vanaf de speciaal daarvoor aangelegde “traverse” konden wij van boven af een kijkje nemen op het hele proces van reiniging van de retourflessen tot het bottelen en het in kratten afvullen toe. Kortom een indrukwekkende aanblik. Fotograferen was op het terrein van “Gerolsteiner” helaas niet toegestaan vandaar dat wij hiervan geen beelden kunnen delen. De rondleiding werd afgesloten met een heuse water proeverij. Er was binnen het gezelschap een lichte voorkeur voor een bierproeverij maar dat was helaas niet voorhanden.

1567337245q2W9gjUYcfiigcXE

Na dit bezoek vertrokken we weer richting centrum Gerolstein voor een bezoek aan de Erlöserkirche. Miljoenen mozaïekstenen getuigen van rijkdom en macht van de laatste Duitse keizer. Op 25 mei 1911 is de eerste steen van de Erlöserkirche gelegd. Na de bouw van een kleine twee jaar werd de kerk ingewijd tijdens de aanwezigheid van Keizer Wilhelm II op 15 oktober 1913. Het indrukwekkende gebouw in Neo-Romaanse stijl met de fonkelende gouden mozaïeken is zeer indrukwekkend en uniek. Onze gids van de plaatselijke VVV kon ons veel vertellen over de historie van dit beroemde gebouw. Tijdens de voorbereidingen voor de bouw van deze kerk ontdekte men ook de overblijfselen van een landgoed uit de Romeinse tijd en ook hier hebben wij nog even een kijkje genomen.

Nu was het gezelschap echt toe aan iets sterkers dan water en werden de terrassen in Gerolstein opgezocht voor de nodige “versnaperingen”.

15673373237u0mfZpAk6kp05Cz

Vervolgens met de bus naar het net buiten het centrum gelegen hotel hetgeen wij, na een paar keer dezelfde rotonde te hebben gezien, uiteindelijk wisten te bereiken. Bert heeft bewezen dat mannen maar één ding tegelijk kunnen, telefoneren en tegelijkertijd de weg wijzen is er één teveel.

Na dat iedereen zijn hotelkamer had gevonden was er even tijd om op te frissen en daarna de bus weer in om op tijd bij het restaurant te zijn voor het diner. Daar aangekomen bleken wij toch twee deelnemers te missen. Deze hadden “letterlijk” de bus gemist in verband met andere “bezigheden”, wij noemen geen namen J. Gelukkig bracht een taxi uitkomst en konden we tenslotte toch met het hele gezelschap van het diner gaan genieten. Tot ieders verrassing bleek dit restaurant ook over een waterorgel te beschikken en tijdens het diner werden we dan ook getrakteerd op een “rondje” waterorgel. Na de koffie terug naar het hotel waar op het terras nog tot middernacht van een drankje werd genoten.

1567337360370hWZeCykgSKuBU

De volgende morgen stond een bezoek aan Trier op het programma vandaar dat wij alweer bijtijds aan het ontbijt zaten. Na een mooie rit door de Eifel kwamen we aan in een snikheet Trier. Daar aangekomen eerst maar weer eens begonnen met koffie en Duitse Kuchen in het centrum van Trier. Hier stonden twee gidsen ons op te wachten voor een wandeling door deze prachtige stad. Daarna had een ieder de tijd om op eigen gelegenheid Trier te verkennen en te shoppen. Daar het Altstadtfest was dit weekend, stonden er verspreid door de stad de nodige podia en waren er ook de nodige foodtrucks en bierstands, kortom ook voor degene die niet van winkelen hield genoeg te beleven!

15673374282FSXBXQLeIwyOWDI

Om 15.00 uur vertokken we met de bus weer richting huis. Op de terugweg nemen we nog een kijkje bij het uitzichtpunt op de Garzweiler bruinkoolmijn te Jackerath. Garzweiler is een Duitse bruinkoolgroeve waar bruinkool in dagbouw wordt gewonnen. De naam Garzweiler verwijst naar het gelijknamige dorp in de gemeente Jüchen dat door de winning van bruinkool verdwenen is. De groeve bestaat uit twee onderdelen: Garzweiler I ten oosten van de A44 en Garzweiler II ten westen van de A44. Garzweiler II is 48 km² groot en bevat 1,3 miljard ton bruinkool. De aanwezige graafmachine is met 106 m hoogte de grootste landmachine ter wereld. Een indrukwekkend en surrealistisch uitzicht. Daar de bruinkoolwinning om diverse redenen omstreden is, zo moeten er vele dorpen wijken voor de winning en is het gebruik van bruinkool vervuilend is de toekomst van deze mijn onzeker. Wel is zeker dat dit immense gat na afloop zal worden gevuld met water en er zo een meer zal ontstaan van meer dan 23m2 kilometer.

Tenslotte volgde het laatste stuk van de thuisreis en moe maar voldaan arriveren wij tegen 20.30 uur weer bij onze opstapplaats in Gilze. Na de groepsfoto keerde iedereen weer huiswaarts en keken wij terug op een bijzonder geslaagde excursie welke zeker voor herhaling vatbaar is.