decor

Gehackt? Weet wat je moet doen!

Je software is opeens traag, er komt een melding binnen dat je wachtwoord is veranderd, op je bedrijfswebsite staat vreemde content of er worden e-mails verstuurd vanuit jouw naam zonder dat jij er vanaf weet. Zorg dat je weet wat je dan moet doen!

De eerste minuten na een (vermoedelijke) hack kunnen bepalend zijn voor de mogelijke gevolgen die een ondernemer ondervindt. Het is daarom belangrijk dat ondernemers weten waar ze terechtkunnen als ze denken slachtoffer te zijn van cybercriminaliteit: hiervoor is de HackHelpdesk in het leven geroepen. HackHelpdesk biedt ondernemers eerste hulp bij een hack. Door het geven van gericht advies en informatie kan slachtofferschap voorkomen worden of de gevolgen van een hack worden beperkt.

Waarom de HackHelpdesk?
Eén op de vijf ondernemers krijgt te maken met cybercriminaliteit. Onder MKB-ondernemers en ZZP’ers ligt dit aantal nog hoger. Slachtoffers kunnen grote gevolgen ondervinden: belangrijke documenten zijn kwijt, grote geldbedragen afgeschreven van de rekening of vertrouwelijke gegevens zijn gelekt. In sommige gevallen kan zelfs de hele bedrijfsvoering van een ondernemer worden platgelegd. Een goede voorbereiding om weerbaar te worden tegen cybercriminaliteit is een belangrijke eerste stap, maar wat moet je doen als je slachtoffer bent van cybercriminaliteit? De HackHelpdesk biedt gratis eerste hulp om (meer) schade te voorkomen.

Voor de juiste handvatten op het gebied van preventie verwijzen we je graag door naar Platform Veilig Ondernemen (PVO).

De HackHelpdesk is een initiatief van Platform Veilig Ondernemen (PVO).
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV), De Nationale Politie, VNO-NCW, MKB-Nederland en het Digital Trust Center (DTC) ondersteunen de HackHelpdesk.