decor

Verplichte Duurzaamheidsrapportage CSRD

Duurzaamheidsrapportage CSRD: dit betekent het voor jou als MKB’er.

De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is een nieuwe Europese richtlijn die bedrijven verplicht om een duurzaamheidsrapportage uit te brengen. De regels gelden sinds 2024 voor grote bedrijven, maar ook kleine mkb-bedrijven krijgen er nu al mee te maken.

Welke invloed heeft je bedrijf op de wereld? Deze vraag moeten veel grote organisaties beantwoorden in een verplichte duurzaamheidsrapportage. Dat bepaalt de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), een nieuwe Europese richtlijn. In de rapportage presenteren bedrijven hoe duurzaam en maatschappelijk verantwoord ze ondernemen. De nieuwe regels gelden in 2024 en 2025 alleen voor grote bedrijven. Toch zullen zo’n 103.000 mkb’ers dit jaar ook al met de CSRD te maken krijgen, schat ABN Amro. Dit komt omdat grote bedrijven in het verslag duidelijk moeten maken hoe hun hele keten presteert op het gebied van duurzaamheid. Zij zullen daarom bij hun kleinere toeleveranciers om informatie vragen die zij zelf nodig hebben voor hun duurzaamheidsrapportage.

CSRD: wanneer en voor wie?
De CSRD geldt sinds 1 januari 2024 voor bedrijven die eerder ook al aan de Non-Financial Reporting Directive (NFRD) moesten voldoen. De CSRD-richtlijn is namelijk een opvolger van de eerdere NFRD. Vanaf 2025 wordt de duurzaamheidsrapportage verplicht voor grote bedrijven die voorheen buiten de NFRD vielen. Een bedrijf is groot als het voldoet aan minimaal twee van de drie onderstaande voorwaarden:

  1. Meer dan 250 medewerkers
  2. Meer dan 50 miljoen euro omzet per jaar
  3. Meer dan 25 miljoen euro op de balans

Voor beursgenoteerde mkb-bedrijven geldt de CSRD vanaf 1 januari 2026. De niet-beursgenoteerde mkb-bedrijven volgen daarna, verwacht Bas de Gooijer, adviseur bij De Duurzame Adviseurs.

Mkb en de duurzaamheidsrapportage
Hoewel je als mkb’er voorlopig geen duurzaamheidsrapportage hoeft te maken, kun je dus wel vragen verwachten van grotere bedrijven die jouw producten afnemen. Bijvoorbeeld over hoe je product gemaakt wordt en door wie. En of dat eerlijk en verantwoord gebeurt. “Grote bedrijven kijken strenger naar hun aanbieders en dienstverleners. Ze moeten wel, want anders kunnen ze zelf niet voldoen aan de richtlijn.”

Wat moet ik doen als mkb’er?
Zorg dus dat je vragen van je klanten kunt beantwoorden, anders kan het zijn dat je afnemer kiest voor een concurrent die de informatie wél kan aanleveren. “Als je een rustig uurtje in je zaak hebt of je bent bezig met de administratie, zet dan eens op papier hoe je keten in elkaar steekt”, adviseert de Gooijer. “Waar komen mijn producten vandaan, welke materialen worden gebruikt en hoe duurzaam gebeurt dat? Sommige vragen kun je misschien niet zelf beantwoorden. Stel ze dan aan je leverancier of importeur”, raadt de Gooijer aan. Er bestaan ook tools, zoals de MVO Risico Checker, waarmee je je producten en inkoop kunt checken.

Meer weten?
Lees de volledige tekst op de website van de KVK
Meer info over de CSRD vind je op de website van de Sociaal Economische Raad (SER).